Більшість українських сімей керуються типовою думкою. Щоб забезпечити стрімке навчання дитини в першому класі слід усю діяльність зкерувати на ранній розвиток: вміння читати, лічити, розв'язувати приклади і задачі. Тому сучасні батьки від народження прагнуть розвивати в дитині саме шкільні знання. Звичайно, ранній розвиток таких знань надає немаловажне значення для стрімкого навчання дитини, але не першочергове.
Досвідчені педагоги стверджують, що для сучасного учня найголовніше – мовленнєва діяльність. І зокрема рівень розвитку інтелекту, психічних процесів – пам'яті, уяви, уваги і безперечно звязного мовлення. Зазвичай cаме мовленнєва діяльність в сім'ї забезпечує стрімкий розвиток звязного мовлення у дитини дошкільного віку.
Що слід розуміти під поняттям мовленнєвої готовності дитини до навчання?
Перш за все це розвиток зв'язного мовлення. Дитина повинна вміти висловлювати свою думку, пояснювати її хід, аргументувати твердження. Малюк 6-річного віку повинен переказати невеличкий текст. Реалізувати ці завдання покликана перш за все сім'я дитини. Ніщо не може замінити дитині радість спілкування з близькими людьми. Безперечно, сучасне стрімке життя складне. Але не втрачайте можливості хоча б у вечірні години приділити увагу дитині: запитайте, як провела день, з ким спілкувалась, що нового побачила чи почула. Наберіться терпіння і ніколи не перебивайте малюка. З повагою ставтесь до його першої спроби виголосити монолог. Не дивуйтесь, якщо перші дитячі розповіді будуть кострубаті, в них переважатимуть іменники і дієслова. Схвально оцінюйте дитячі розповіді. Але спробуйте разом з дитиною змінити їх, зробити більш яскравими. На початкових етапах використовуйте зразок.
Наприклад: Дитина: Я ходив з Вітею на ріку.
Дорослий: А я скажу це речення по-іншому: Я зі своїм другом Вітею сьогодні ходив на річку Бистрицю.
- Яке речення тобі більше подобається? Чому?
- Які слова введені в твоє речення?
Вбачайте в своїй дитині гідного співбесідника і не ображайте її за помилки.
Немаловажне значення для стрімкого розвитку майбутнього першокласника має словниковий запас. В арсеналі 6-річної дитини повинно бути біля 3000 слів (для порівняння, у дорослого – 5000). Дитина цього віку повинна використовувати всі частини мови. Не слід створювати якихось спеціальних умов для реалізації цих завдань і відбивати у дитини бажання стрімко вчитися. Використовувати нагоду під час роботи на городі, в саду, під час відпочинку, під час виконування хатньої роботи.
Які показники мовленнєвої готовності дитини до школи?
До кінця дошкільного віку у мовленні дитини мають бути:
- наявна правильна звуковимова;
- повністю сформована складова структура, у т.ч. багатоскладових слів;
- наявне вміння виконувати звуковий аналіз;
- багатий лексичний запас, насичений словами різних частин мови;
- сформована граматична будова (дотримання правил узгодження слів у роді, числі, відмінку тощо);
- присутні складні синтаксичні діалогічні та монологічні конструкції на позначення часових, просторових, причиннонаслідкових відношень.
Як організувати роботу і на що звернути увагу
Звуки
-
Не повторюйте за дитиною неправильну вимову звуків.
-
Розмовляйте з дитиною правильно вимовляючи слова.
-
Своєчасно виправляйте неправильну звуковимову дитини.
-
Якщо мовлення вашої дитини нечітке і незрозуміле для оточення, зверніться до учителя - логопеда.
-
Вірші, чистомовки, скоромовки стануть надійним помічником у вихованні правильного і виразного мовлення вашої дитини.
Граматика
-
Постійно стежте за правильністю мовлення дитини.
-
Своєчасно виправляйте граматичні помилки.
-
Не втручайтесь у дитячі розповіді, спочатку вислухайте дитину, а потім виправляйте помилку.
-
У двомовних сім'ях завжди зважайте на мову навчання вашої дитини, та якою мовою розмовляє малюк. Виправляйте помилки двомовності.
-
Допомагайте дитині вивчати мову для навчання та комунікації з однолітками.
Мовлення
-
Правильне мовлення батьків – приклад для наслідування вас вашою дитиною.
-
Використовуйте кожну вільну хвилинку для розмови з дитиною.
-
Мотивуйте до розмов дитину, хваліть кожен прояв бажання розмовляти.
-
Критикуйте обережно, повертаючись до ніжності і любові, яка підштовхне маля розмовляти краще.
-
Не забувайте записувати в зошит чи на диски моменти спілкування, для наступних приємних вражень та аналізу виконаної вами роботи.
Терпіння, вам, шановні батьки! Пам'ятайте, поступове пізнання світу, любов та розуміння невдач, підтримка та захист з вашого боку допоможе малюку захистити себе в майбутньому, відстоюючи власні інтереси у суспільстві. А ми допоможемо вам!
Швидшому виробленню у дитини правильної артикуляції звуків сприяють вправи гімнастики для язичка. Спочатку спробуйте виконати вправи самі і тільки потім заохочуйте до виконання артикуляційної гімнастики дитину. Це обов’язково потрібно робити перед дзеркалом, що допоможе дитині проконтролювати правильність виконання вправ. Особливу увагу зверніть на чіткість, плавність, диференційованість, точність та рівномірність відтворюваних рухів, здатність переключення з одного руху на інший. Заняття доцільно проводити в ігровій формі, що сприятиме зацікавленості дитини й досягненню нею найкращих результатів. Варто також читати дитині віршовані мініатюри, що сприятиме удосконаленню її вербальної пам’яті та розвитку мовлення в цілому.
Буде доцільним виконувати з дитиною такі вправи:
Вправа «Парканчик».
Готує артикуляційний апарат до постановки звуків [л], [с], [з], [ц], [і], [и].
Мета. Зміцнювати м'язи губ, закріплювати зоровий контроль за їхнім положенням.
Зміст. Зуби зімкнені. Розтягти губи в усмішці, показуючи зуби. Утримувати 10—15 секунд.
Методична рекомендація. Стежити, щоб рот не відкривався.
Вправа «Хоботок».
Готує артикуляційний апарат до постановки звуків [у], [ш], [ж], [ч].
Мета. Зміцнювати м'язи губ.
Зміст. Рот закритий, губи зімкнені. Витягнути губи вперед, утримувати в цьому положенні 10—15 секунд.
Методична рекомендація. Звертати увагу дитини на напруження висунутих уперед губ.